Dikt: Årsta på natthimlen

Under julhelgen har jag läst
en massa nyheter.
Ofta har jag blivit sittande framåtlutad
på kontorsstolen.
Datormusen löst kupad i handen.
De senaste veckorna har jag försökt
orientera mig i nyhetsfloden och jag
har börjat på Expressen.se och kultursidan.
Jag har urskiljt Expressen Kultur.
Det nya årets första nätter har temperaturen
i det intellektuella klimatet
fallit till tjugoåtta minusgrader.
Då har den substanslösa demagogin
öppnat sig, avgrundsdjup, över Sverige.
Jag har sett stjärnfall;
Andreas Malm och Mohamed Omar.
Det är nästan bara islamisterna som hyllas.
Deras propaganda tränger igenom
datorskärmen, de krälar i nyhetsfloden.
Sjutusen kassamraketer över Israel:
hur kan sådant mörker tilltala.
Göran Greider; en dimmig
fläck på Expressen Kultur.
Får mig att tänka på
Zarah Leander:
Årsta är en dimmig fläck.
”Vill du se en stjärna…”
se på natthimlen över Årsta.

Med stark inspiration av Göran Greiders dikt i Expressen Kultur.

Kommentera

