Ökenvandraren

anders-wejryd-arch-bishop

Anders Wejryd får naturligtvis som privatperson ha vilka politiska åsikter som han vill, men som främsta företrädare för Sveriges största religiösa samfund bör man kanske ägna sig åt andra uppgifter än att driva något som liknar partipolitik på DN Debatt.

Danne Norling sågar ärkebiskopen jämns med fotknölarna, och man kan inte annat än hålla med.

Ytterligare en sak som förundrar är varför, som sagt, den främste företrädaren för sveriges största religiösa samfund, väljer att trosvisst tala om koldioxidens påverkan på jordens temperaturförhållanden samtidigt som årtiondets intressantaste politiska debatt om religiösa institutioners vara eller icke vara som statligt/politiskt korrekt transportkompani förs.

Vad jag förstår så har Weijryd förvisso tagit ställning i den frågan, men det vore typ tusen gånger mer intressant om han till exempel beskrev sina teologiska och exegetiska överväganden samt detta i relation till kyrkostyrelsens beslut och kyrkomötets eventuella åsikt, kanske inbäddad i en övergripande samhällsanalys, på DN Debatt, än att driva populistisk miljöpolitik.

Svenska Kyrkan är numer formellt skiljd från staten, men båda parter verkar ha svårt att klippa den ömsesidiga navelsträngen, båda har svårt att omforma sin identitet varandra förutan. Staten bedriver religion och Svenska Kyrkan bedriver politik. Något av det intressantaste jag läst om detta förhållande är skrivet av Maciej Zaremba:

Dock finns det en avgörande skillnad mellan Gustav II Adolfs och socialdemokratins bruk av religionen. Den förre ansåg sig förvisso också äga kyrkan, kunde följaktligen skriva om »fäderneslandets majestät och Guds kyrka, som därutinnan vilar«. Men han tillbad förstås Gud, vars väpnade instrument han var. Socialdemokratins uttalade ambition med statskyrkan var däremot att så långt möjligt avmystifiera religionen, varför man måste undra vad eller vem som blev föremål för tillbedjan. Kanske var det »folket« självt, antyder teologen Sven Thidevall: »Nationens majestät och folkets kyrka, som därutinnan vilar«.

Från hans föreläsning När blir Sverige Europeiskt? (PDF), 2003 på Bertil Ohlin institutet.

Man kan förvisso tillägga att i takt med folkhemmets och välfärdsnationalismens inre förruttnelse har Svenska Kyrkans ideologiska uppgift förändrats och blivit mer postmodern. Men att man fortfarande ser som sin uppgift som att delvis avmystifierar religionen samt bedriva politisk åsiktsbildning är ju solklart.

Kan man tjäna både Gud och klimatalarmismen?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: