Tvång, nej tack

Bra att värnplikten verkar vara på väg ut. Den bygger på ett odemokratiskt tänkande, att medborgarna är statens egendom, inte tvärt om.

Att den enskilda individen har någon slags plikt att dö för sitt land, det angränsar till fascism.

Det är ovärdigt en demokrati att tvinga människor att underkasta sig en krigsorganisation, eller civil tjänst för den delen.

Sverige borde avskaffa värnplikt både vid freds- som krigstid och inrätta en professionell försvarsmakt. Det vill säga en som bygger på frivillighet.

Själv gjorde jag lumpen vid Livregementets husarer på K3, Karlsborg. Det var stundtals givande och stundtals mindre kul. Hursomhelst bör värnplikten avskaffas, helt.

Se SvD, DN, Expressen

3 svar

  1. Varför skall andra människor ställa upp och försvara vårt land när du inte vill (vågar), är du en bättre människa som inte vill ta tag i det som du borde göra utan övarlåta det på andra. Vi måste alla ställa upp för vårt land och demokratin.
    Försvaret är för viktigt för att överlåtas på militären

  2. […] Tokmoderaten, Motpol, Svensson, Din ledamot i riksda…, Den Liberala Misantr…, Klotband och The Life of […]

  3. RE: Lars

    Tja, varför skall vägarbetare ställa upp och bygga vägar när jag inte vill (vågar)? Därför att de säkert gör det bättre, får hyfsat betalt för det och viktigast; de vill göra det av fri vilja. Samma sak med försvaret. Jag menar inte att jag är en bättre människa än vare sig vägarbetare eller yrkessoldater, jag menar att de är bättre yrkesmän än jag.

    Jag ställer upp för mitt land och demokratin genom att betala skatt så att vi kan hålla oss med en yrkesarmé. Försvaret är för viktigt för att överlåtas åt amatörer.

Kommentera

