All gone to look for America

Gillar att fylla i testformulär, gärna politiska, som till exempel Axess Partikompass (92 %  Moderaterna).

Blev därför glad av att hitta detta test som berör det amerikanska presidentvalet. Fick följande resultat (enbart nu valbara kandidater):

Bob Barr 84 % (Libertarian Party)
Alan Keyes 77 %  (America’s Independent Party)
John McCain 71 % (Republican Party)
Barack Obama 50 % (Democratic Party)
Ralph Nader 36 % (Independent)
Cynthia McKinney 22 % (Green Party)

Det blir ju ganska teoretiskt eftersom jag inte får rösta, och man bör säkert ta det med en nypa salt. Men förutsatt att jag vore amerikansk medborgare så tycker jag att det stämmer rätt bra. Jag kan se en fördel av att rösta på ett tredje parti och då skulle det bli Libertarian Party, vet dock för lite om Bob Barr. Skulle jag dock befinna mig i en swing state eller vara i liknande situation så blir det helt klart John McCain.

Barack Obama är blott en något mer karismatisk version av Mona Sahlin. Han kör bidragslinjen och är dessutom protektionist.

Hursomhelst så kommer USA:s framtida president få det mycket tufft. Blir Obama vald (som det ser ut nu) så riskerar han en gigantisk svekdebatt. Likt Bill Clinton så kommer han mycket troligtvis att tvingas svika sina löften om drastiskt förändrad socialpolitik och istället fokusera på att sanera ekonomin.

”Politik är att vilja”, sa Palme. Fast utan att också ta hänsyn till vad man kan blir den politiska viljan enbart retorik.

Kommentera

