Hate to say I told you so

simpsons_nelson_haha2.jpg

Skadeglädje är kanske inte så klädsamt. Inte heller uttryck som ”vad var det jag sa”. Men nu konstaterar Greenspan att detta kan vara den värsta finanskrisen sedan andra världskriget. Fonder kollapsar, storbanker köps upp för struntsummor och Ben Bernanke öppnar alla kranar. Dollarn står under eller strax över 6 kr. Såväl olja som guld står på rekordnivåer.

Det finansiella systemet har inte gått i takt med den reella ekonomin. Stefan Ingves gav en bra analys på läget förra veckan. Det är bankerna, de finansiella instituten och andra finansaktörer som har felat. De har varit allt för vidlyftiga. Precis som vid den svenska fastighets/bankkrisen å 90-talet.

Affiliator Affiliateprogram

Jag tror det skall till väldigt mycket för att krisen snabbt skall plana ut. Dollarn har tappat för mycket i förtroende och värre kommer det att bli. Det talas om stödköp av dollar från andra centralbanker.

FED agerar i panik pantbank åt bankerna men det känns som att de nu förlorat kontrollen. Precis som Ingves påpekade krävs internationella åtgärder/verktyg. Så vad de än gör är det en droppe i havet. Finanssystemet kommer inte att hämta sig förens det ligger i samklang med den reella ekonomin. Till dess sitter jag kvar med mitt guld och min olja som jag tror på på medellång sikt. Apropå det så har The Economist en hälsning till alla som försöker baissa oljan…

serie

Kommentera

