Skillnad på företag och företag

Jag har varit sammankomster i ALMI:s regi och där träffat många egenföretagare. Det är ganska lätt att urskilja vilka som fått ”hjälp” och ”stöd” av staten, till exempel i form av Starta eget-bidrag. Det är dom vars affärsidé kan innebära sådant som ”skratt-yoga”, försäljning av egentillverkade leksaker eller vägcafé med medeltidstema.

Bloggen Ekonomistas, som drivs av sex nationalekonomer har i två inlägg, här och här, angripit det nu aktuella politiska stödet för att främst få fler kvinnliga egenföretagare.

Slutsats som de drar är att det knappt finns något egenvärde med egenföretagare. Att använda egenföretagande som mått på ekonomisk framgång för ett land är även det vanskligt. Staten bör därför hålla sina fingrar borta. Något som jag naturligtvis håller med om.

Men Ekonomistas sätter här även fingret på något viktigt. Det är skillnad på företag och företag. I debatten kring företagande så sker lätt generaliseringar. Och eftersom förespråkare för företagsamhet, entreprenörskap och ett fritt näringsliv är vana vid en ganska krass behandling så vågar man sällan medge detta, det har blivit en öm punkt, i onödan.

För visst är det skillnad på till exempel en gatukiosk och ett nystartat tillväxtföretag. Även om de båda går under beteckningen egenföretag. Gatukiosken kan vara en räddningsplanka från arbetslöshet som ger låg lön och inte skapar någon ytterligare sysselsättning. Tillväxtföretaget kan vara början på en exportframgång som kommer att skapa tusentals nya jobb.

Vad vi i det här landet behöver är dock mer nyföretagande. Och då helst stabila och sysselsättningsökande tillväxtföretag. Problemet är att det i förväg är svårt att förutsäga vilken ny affärsidé som kommer att leda till ett nytt IKEA, SKF eller H&M. Vad vi dock vet är vilken typ av affärsidéer som inte kommer att leda dit. Därför bör inte staten syssla med starta eget-bidrag eller något som helst ekonomiskt stöd. Ett livskraftigt företag behöver helt enkelt inte stöd.

Men vi behöver fler företag. Fler människor borde våga satsa på att starta företag. För oavsett nationalekonomins förtjusning i stora företag med stordriftsfördelar så är inte situationen statisk. De stora företagen var en gång små, och samhället utvecklas med nya marknader, nya möjligheter och behov av nya produkter och tjänster.

Sedan har vi de kanske lite mindre teoretiska och mer ideologiska skälen. Varje person borde få uppleva friheten, ansvaret och stoltheten över att bygga upp en egen näringsverksamhet. Det är först när man slitit sent inpå natten med bokföringen, gjort en missnöjd kund nöjd eller slagit försäljningsrekord för femte månaden i rad som man verkligen förstår det på marknadsekonomi grundlagda samhällets allra innersta mystik.

Startaeget.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: