Finansbyråkraterna vässar klorna

Nu skall fondspararna skyddas från sitt eget ansvar då de fattar beslut, skulle man lite elakt kunna säga. Finansminister Mats Odell har nämligen lagt fram ett lagförslag som ger fondmarknaden nya regler och Finansinspektionen större befogenheter då det kommer till fondsparande.

Utrymmet detta har getts i medierna har varit småttigt och inte särskilt djuplodande. Se AB, DN och E24. På Finansinspektionens hemsida kan man dock läsa hela lagförslaget.

Som jag ser det så ökar byråkratiseringen kring fonder något enormt. Eftersom jag tycker att byråkratisering i allmänhet är något dåligt är detta naturligtvis en besvikelse. Denna byråkratisering är ett dåligt substitut gentemot det som verkligen är nödvändigt: att enskilda investerare blir kunniga konsumenter av finansprodukter.

Min tolkning är att lagförslagen inriktar sig mot tre typer av ‘problem’ inom finansbranschen:

För det första försvårar man för lycksökare, svindlare och glada amatörer att mer eller mindre blåsa okunniga privatpersoner. Den senaste tiden har vi sett en del sådana här fall som vitaliserats av den nya tekniken och i viss mån MLM-sjukan. I stort vem som helst har kunnat sätta upp en rörelse som handlar med mycket avancerade finansiella instrument och sådant som tidigare endast varit förbehållet stora banker, tex valutahandel. Det finns upparbetade marknadsföringsnätverk eller så har sådana relativt enkelt kunnat skapas genom att metoden är etablerad och välkänd bland många människor. Exempel på sådana bluffar är Obol Investments samt Habo Finans. Saken är den att denna typ av verksamhet knappast söker tillstånd för sin verksamhet över huvud taget.

För det andra får man bättre verktyg för att komma åt interna oegentligheter inom företag i finansbranschen. Liknande det som hände hos Carnegie. Här vässar man ytterligare instrumenten för att kunna styra upp intern kontroll och riskhantering hos finansbolagen. Ansvaret bli tydligare för arbetsgivaren så att de inte lika lätt kan skylla på förslagna anställda.

För det tredje är det möjligt att vissa saker blir tydligare, typ vilket jämförelseindex som gäller för vissa fonder så att till exempel Swedbank och Nordea inte kan försköna sina resultat i marknadsföringen. Något som dock inte borde ha lurat en påläst kund från början.

Hur som helst gäller fortfarande devisen om att en idiot och hans pengar snart skiljs åt.

Affiliator Affiliateprogram

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: