Vi behöver fler vägar, låt ALLA bygga vägar

tailback

På min färd in till Stockholm i förra veckan tog de tre sista milen in till staden en och en halv timme. Detta ger en snitthastighet på 20 km i timmen, på motorväg (sic!). Dessutom blev jag beskattad för denna fina samhällsservice, det vill säga att krypa fram i lätt galopp tillsammans med tusentals bilar. Namnet ‘trängselavgift’ kändes på något sätt träffande, för någon miljöskatt kan det inte vara tal om, en bilkö är nog inte så snäll mot miljön kan jag tänka.

Jag satt där i den röda ormen av bromsljus och lät tankarna vandra. Jag tänkte på vägar, vägar som vi betalat skatt för och som vi sedan får betala för att åka på. Vad vi får för dessa pengar och varför har vi inte tillräckligt med vägar att åka på. Trängselavgift är ju en sorts nyttjandeskatt. Men även de som inte nyttjar våra vägar får ju betala för att de finns. Och varför är det här enbart en angelägenhet för staten? Varför skall alla fordonsåkare vara hänvisade till ett myndighetsmonopol? Att vi genom skattesedeln finansierar ett nationellt vägnät kan jag förstå. Det behövs en viss grundstruktur för att levandegöra ett dynamiskt samhälle och infrastrukturen har länge varit eftersatt. Men varför har vi inga alternativ? Varför bara vara hänvisad till en och en halv timmes bilkö? Varför kan inte jag, mot en viss avgift förstås, kunna ta mig in till Stockholms innerstad på mindre än en halvtimme?

Detta är en affärsidé som jag tror det skulle finnas en stor efterfråga för. Det behöver inte vara svårare än att någon bygger en extra fil som ger tillträde gentemot en avgift. Och detta skulle ju även gynna de ‘vanliga’ fordonsåkarna genom att extrafilen skulle avlasta de ‘statliga’ filerna. Och med dagens teknik så kan ju priset på en privat väg anpassad i relation till hur pass långa köer det är. Vid stark köbildning kostar det mer och filen nyttjas då av de som anser att tidsvinsten betyder mer än en ganska hög avgift, och vid svag köbildning kan priset sänkas och fler få ta del av filen. Det är mycket möjligt att det till och med skulle kunna vara gratis vid mycket lätt trafik. Särskilt svårt att införa blir inte betalsystemet, folk har ju redan betalningsvana i och med trängselavgiften. Svårare blir det nog att få de statliga makterna att acceptera konkurrens.

Bra Böcker

Kommentera

