Den fascinerande Göran Greider

Jag har träningsbyxor på mig så att jag kan andas fritt
och tänka så fritt som jag vill.

Ur dikten Mina kläders befrielserörelse av Göran Greider.

greider.jpg

Byxtänkaren Göran Greider fascinerar mig. Det är inte det att han är vänster. Att jag ogillar hans åsikter är inte det som gör honom så lockande. Nej, det som fascinerar mig är hans oblyga dilletantskap.

Det är inte så att Göran Greider är dum i huvudet eller obildad. Som litteraturkritiker är han faktiskt läsbar, och inte alls en sådan plåga som till exempel grottmarxisten Åsa Linderborg. Grejen är att han så totalt saknar kunskaper i ekonomi, historia och statskunskap. Detta gör hans samhällsanalyser så fruktansvärt dåliga. Därför är det en gåta varför han bereds plats, på kultursidor, i tv och radio (SVT & SR). Han är ju inget annat än en simpel populist, i ordets mest sämsta betydelse.

Att höra litteraturvetaren Göran Greider uttala sig om ekonomisk politik är som att höra Assar Lindbeck uttala sig om poesi. Det säger oss en hel del om den svenska samhällsdebatten, att uppenbara charlataner får sådant spelrum då till exempel ekonomisk politik diskuteras.

Göran Greider fascinerar mig även som poet. I grunden gillar jag när kulturella uttryck även innefattar politiska vinklar. Det är kitschigt och det uppskattar jag på något vis. Men med Göran Greider har det fått någon slags patologisk touch. Hans politiska dikter närmar sig det patetiska, som handlande det om någon slags akt av självbefläckelse. Kommunismens fall kläs i ord och får form som onanidrömmar. Det är sagoberättelser om ett svunnet folkhem. Sömnpiller för redan nerdrogade bidragsromantiker. Önsketänkande och världsfrånvända fantasier att halvsova till, samtidigt som omvärlden och de faktiska förutsättningarna ändrats i rasande takt.

greider2.jpg

Ytterligare en del av min fascination har att göra med den konsekvens och envishet som Göran Greider måste inneha för att orka rabbla samma drapa i över ett decennium. Trots avsaknad på något som helst bevis på framgång har han inte tröttnat på att delta i debatter utanför sin egen planhalva, skriva ut opium för det nerdrogade bidragsfolket samt stå kvar på perrongen fastän tåget bort från betong-sverige gick typ redan 1989.

Med fanbärare som Göran Greider är det kanske inte så konstigt att det finns en avsaknad av sans i vänsterns idédebatt. Man kan undra hur Mona Sahlin ska kunna få stöd för en moderniserad S-politik när sådana som Greider är bärande i samhällsanalysen.

Billigalan.se

Kommentera

