Skattetryck och snålblåst

postlada.jpg

Sverige har världens högsta skattetryck, över 50,1 %.

Det slog mig igår kväll då jag jobbade över. Jag gick till postlådan för att lägga på några paket. Eftersom det blåste snålt och var mörkt ute försökte jag hålla humöret uppe genom att tänka på vad jag tjänar på att just skicka iväg de här paketen. Det skulle jag inte har gjort…

För vad som hände var att jag insåg att över halva sträckan går jag inte för min egen del. Jag har offrat dyrbar fritid på att gå ut i den kalla blåsten och det deprimerande mörkret för att hålla den svenska byråkratin under armarna. Jag gör det inte frivilligt och av glädje, utan för att jag måste, om jag skall ha en chans att tjäna egna pengar av egen kraft.

Plötsligt kändes stegen dubbelt så tunga. Kylan i vinden ilade längst med ryggraden.

Hade jag bott i Kanada så hade jag bara behövt gå en tredjedel av sträckan för att täcka det offentligas pengahunger. Merparten hade varit för egen del. Hade jag bott i Sydkorea hade jag trampat en fjärdedel av sträckan för statsapparaten.

Varför är det så? Varför är Sverige ett sånt enfant terrible? Både Kanada och Sydkorea verkar vara hyggliga länder. Inga skräckexempel på otyglad ”nyliberalism” med förmenta ättestup och barnarbete. Antingen är den svenska offentliga sektorn väldigt ineffektiv eller så får skattebetalaren inte det man betalar för. Oavsett är det ett rent otroligt slöseri som håller ned svensk tillväxt och därmed levnadsstandarden för alla. För att inte tala om motivationen att knalla iväg med paket till postlådan en mörk och kylslagen kväll.

Hyr DVD gratis i två veckor!

Kommentera

