Själen och taggtråden

På SVD Brännpunkt skriver den nye överintendenten för Forum för levande historia, Eskil Franck, om den nya satsningen på kommunistiska brotten mot mänskligheten.

killing_fields.jpg nkvd.jpg

Att upplysa om kommunismens illgärningar, dess hatiska ideologi och destruktiva mekanismer är bra. Som något av en slavofil har mitt intresse för Ryssland och rysk historia också gett mig mycket kunskap om de omänskliga grymheter som pågick bakom den kommunistiska järnridån. Ofta blir jag överraskad av hur lite människor i allmänhet vet om detta och särskilt dess omfattning.

northkoreaafp.jpg northkorea.jpg

Forum för levande historia har fått kritik på grund av att organisationen drivs i form av myndighet. Bör detta vara en uppgift för staten? Finns det ingen risk för snedvridning och propaganda?

Eskil Franck för dock fram ett intressant argument som ter sig starkt. Att staten aldrig kan förhålla sig värderingsfri i frågor som rör människans lika värde, okränkbarhet och rättigheter.

Själv tycker jag detta är ett svårt dilemma. Rent generellt tycker jag inte att en stat bör driva opinionsbildning. Men samtidigt kan man inte ha en helt relativistisk syn på den demokratiska parlamentismen. Det existerar ju vissa förbehåll och gränser vad gäller formen, dessa borde ju också gälla innehållet. Jag tycker rent spontant att det hör ihop. Att maktspridning inte bara gäller olika organ och instanser utan att det finns andra dimensioner, legala.

Hitler var folkvald, men i samma stund Tyskland började tumma på medborgarskapet för vissa, försvann demokratin. Sovjets grundlag var i teorin oerhört demokratisk, men eftersom den aldrig efterlevdes i praktiken, existerade ingen demokrati. Detta sätt att tänka tilltalar mig.

CoolStuff.se

Kommentera

