Dagens citat: ekonomisk rättvisa

What does ”economic justice” mean, except that you want something that someone else produced, without having to produce anything yourself in return?

Thomas Sowell

2 svar

  1. Är du kristen? Tänk då på Bibelns ord.Det du gör mot en av mina minsta bröder, det gör du också mot mig.
    Du ska icke döma på det att du icke själv må bli dömd.
    Med vänliga hälsningar från en syster.

  2. Nu är ju denna blogg egentligen avsomnad. Men kul att det kommer in nya kommentarer. Ja, jag är kristen och försöker följa bibelns ord så gott jag kan. Förstår dock inte hur du relaterar det du skriver till detta citat av Sowell som kritiserar politiska krav på ekonomisk rättvisa. Ur politisk synvinkel föredrar jag frivilliga former av solidaritet framför statligt tvång med planekonomiska/marxistiska inslag. Privat försöker jag hjälpa så mycket jag kan, både socialt och ekonomiskt, till utsatta människor. Det här med att ”döma” andra kan också delas upp i en politisk/privat dikotomi. Jag lever som jag vill och låter andra leva på sitt sätt. Jag har en åsikt om vad ‘ett gott liv’ innebär och ventilerar det men vill inte styra andras liv med tvångsmedel. Frid.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

